BierdopjeV3 Alpha nu beschikbaar. Wil je helpen? Kijk dan hier
|
||||||||
Auteur | Bericht | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Krimsonnation |
Geplaatst op dinsdag 16 maart 2010 22:09 |
|||||||
Bierdopje is vanavond (weer) bijna niet te benaderen. Ik weet dat dinsdag en woensdagavond de drukste avonden zijn maar wordt het niet eens tijd voor een nieuwe server? Op mijn bijdrage kunnen jullie rekenen, en op die van veel andere bierdopje fans ook denk ik |
|||||||
Advertentie | ||||||||
|
||||||||
Leegaert |
Geplaatst op dinsdag 16 maart 2010 23:18 |
|||||||
Je moet gewoon wat geduld hebben tussen 17u en 23u |
|||||||
Sacul |
Geplaatst op woensdag 17 maart 2010 00:31 |
|||||||
Denk ook aan de maandelijkse kosten. Dit kan behoorlijk prijzig zijn helaas. |
|||||||
Seba28 |
Geplaatst op woensdag 17 maart 2010 08:19 |
|||||||
Ja gisteren was het terug heel erg.. Ikzelf kon er ook maar op met een wachttijd van gemiddeld 1 minuut. Verspringen van pagina.. zeker 1 minuut tot 1 min 30. Is jammer maar ik neem aan dat de admins wel doen wat ze kunnen. Daar bijkomend is en blijft dit een site door en voor vrijwilligers. |
|||||||
Sypher |
Geplaatst op woensdag 17 maart 2010 08:36 |
|||||||
Management
Quote: Dat is inderdaad een van de problemen. Een donatieronde starten voor een nieuwe server is prima te doen, en wat dat betreft vermoed ik dat het wel goed zou komen maar dat betekend dat onze maandkosten zullen verdubbelen, zonder dat de advertentieinkomsten dat doen. Wat dus betekenend dat we de hier dus een reserve voor op moeten bouwen of nog meer uit eigen zak moeten betalen. Verder is de huidige site niet echt schaalbaar. Je kunt er niet zomaar een 2e server tegenaan smijten en het is weer snel. Theoretisch kunnen we natuurlijk database van webserver scheiden, maar ik weet niet in hoeverre dit iets uithaalt. |
|||||||
djredmar |
Geplaatst op woensdag 17 maart 2010 08:39 |
|||||||
Zal het met de frontpage cachen niet een hoop schelen? |
|||||||
canton75 |
Geplaatst op woensdag 17 maart 2010 09:25 |
|||||||
wees blij dat bierdopje er is en ja het indd traag maar dat is voor mij geen ramp ben blij dat het er is |
|||||||
bartjee |
Geplaatst op woensdag 17 maart 2010 11:04 |
|||||||
Misschien is een tijdelijke oplossing om in de "spits"-uren een soort light-versie van de site te laten draaien of om de bezoekers daar zelf voor te laten kiezen. Dus dat bijvoorbeeld de plaatjes bij de series wegvallen, en ook de forum avatars (eventueel nog meer, maar dat is aan de admins om te bepalen). Ik weet niet wat dit oplevert of hoeveel werk het kost, maar het is maar een idee |
|||||||
djredmar |
Geplaatst op woensdag 17 maart 2010 11:06 |
|||||||
Quote: Plaatjes zijn het probleem niet, de database is het probleem. |
|||||||
Seba28 |
Geplaatst op woensdag 17 maart 2010 11:13 |
|||||||
Ik denk dat wat de kosten ook zijn uiteindelijk dit best haalbaar is. Al vraag je 1 euro aan iedere bierdopje gebruiker dan zal je al een mooi potje hebben.. Misschien is het een goed idee om eens de maandkost vrij te geven + de eenmalige kosten voor extra hardware. Op die manier kunnen we een schatting maken wat we nodig hebben per jaar. Vervolgens is het kinderspel om dan uit te rekenen wat nodig is aan giften voor de site productief te houden zonder dat jullie alle kosten moeten dragen. Daarna is het aan de gebruikers om ervoor te zorgen dat we die quota halen. Wat niet echt een probleem zal zijn denk ik.. |
|||||||
Sypher |
Geplaatst op woensdag 17 maart 2010 13:21 |
|||||||
Management
Quote: Selectief cachen is (nog) niet mogelijk, het is alles cachen of niets cachen. Quote: Een keuze gaat helemaal niet lukken helaas, de server is dan al te druk bezig en om dan nog per user te gaan checken welke ze willen is ook niet te doen. Het probleem zit hem niet in de plaatjes/avatars maar in de (database)content zelf. Als de statische content wegvalt, valt ook een deel usability weg. Quote: De kosten fluctueren per maand aangezien we los voor stroom moeten afrekenen. Verder gaan we mogelijkerwijs de eigen hardware de deur uit doen om verder te gaan op een dedicated server waar de provider zorg draagt voor de hardware. Dat is in ieder geval een probleem minder. Nadeel is dat deze provider hoge kosten rekent voor setup. |
|||||||
Laav |
Geplaatst op woensdag 17 maart 2010 16:12 |
|||||||
Dus het probleem zit hem bij de zogenaamde 'vaste lasten', in theorie zou het mogelijk moeten zijn door een donatie ronde (Middels e-mail of iets dergelijks) genoeg mensen te bereiken en bereid te vinden om een (klein) bedrag over te maken, en hier dan 'nieuwe' hardware van aan te schaffen. Laav wijzigde dit bericht op 17-03-2010 om 16:13, totaal 2 keer bewerkt |
|||||||
Leegaert |
Geplaatst op woensdag 17 maart 2010 16:48 |
|||||||
Quote: En weeral wordt er geen rekening gehouden met de Vlamingen onder de Bierdopje-gebruikers (just kidding ) Zou het niet mogelijk zijn via PayPal? Of is dat te duur? Er gebeurt hier niets illegaal (voor zover ik weet), dus zou het in principe moeten mogelijk zijn? Maar ik geloof dat we nu weer wat op de zaken vooruit lopen Leegaert wijzigde dit bericht op 17-03-2010 om 16:49, totaal 1 keer bewerkt |
|||||||
Laav |
Geplaatst op woensdag 17 maart 2010 16:56 |
|||||||
Quote:Het is natuurlijk altijd mogelijk om een belg een rekening te laten behren, maar dit is aan de admins e.d. Daarbij vind paypal nogal snel iets ongepast/illegaal, een enkele download link is al te veel, maar in theorie zou dat moeten kunnen. |
|||||||
Starbucks |
Geplaatst op woensdag 17 maart 2010 17:39 |
|||||||
Quote: Idd, waarschijnlijk is een post waarin over het vinden van een NZB gesproken wordt al teveel. Zou het niet gewoon via IBAN kunnen dan? |
|||||||
Laav |
Geplaatst op woensdag 17 maart 2010 17:58 |
|||||||
Quote:Officieel zijn er geen links naar NZB's te vinden hier dus het zou moeten kunnen, enkel wordt hier wel 'aangemoedigd' illegale content (Voor zover series dan zijn) te gebruiken. IBAN is natuurlijk gewoon mogelijk, tenminste dat neem ik aan, maar X keer BE <> BE, 1 keer BE <> NL is natuurlijk simpeler dan X keer BE <> NL . |
|||||||
Seba28 |
Geplaatst op woensdag 17 maart 2010 18:07 |
|||||||
Ik persoonlijk vind het niet kunnen dat de mods zelf kosten hebben.. HEt zijn tenslotte ook maar vrijwilligers die mede hun succes gegroeit zijn tot wat ze nu zijn.. daarom.. is het nu via paypal, rekeningnr, europese overschrijving, al moet ik het persoonlijk in een envelopje komen afgeven.. mijn steun heb je.. Maar.. dat er iets aan de snelheid moet gebeuren is denk ik voor iedereen wel duidelijk.. overigens denk ik naarmate de site terug sneller en beter beschikbaar is je terug nog meer users zal aantrekken.. nu zullen er waarschijnlijk wel nieuwe users zijn die afgeschrikt zijn als ze de dinsdag of woensdag op de site komen 's avonds.. |
|||||||
tdemeyer |
Geplaatst op woensdag 17 maart 2010 19:37 |
|||||||
Server nodig? Heb er hier net eentje uit ons datacenter gehaald. Dell 2600. |
|||||||
rolandino |
Geplaatst op woensdag 17 maart 2010 20:16 |
|||||||
Wat draait er aan DB? Is er al naar optimalisatie gekeken van de queries/tabellen? Het is altijd lastig om deze op orde te houden als de website hard groeit met nieuwe functionaliteiten. Zeker op een website als deze waar niks statisch is. |
|||||||
bartjee |
Geplaatst op woensdag 17 maart 2010 23:00 |
|||||||
Misschien kunnen de admins een provider benaderen voor een fikse korting van 50% (of reken zelf even uit hoeveel nodig is) om vervolgens "Bierdopje mede mogelijk gemaakt door ***" te creëren. En hun gratis te laten adverteren. Ik denk dat dat voor die provider nog een goede reclame is ook, aangezien het blijkbaar algemeen bekend is hier dat dit een zware site is... |
|||||||
Sypher |
Geplaatst op donderdag 18 maart 2010 07:39 |
|||||||
Management
Quote: For the record: De mods hebben geen kosten, alleen een (tweetal) leden uit het MT. Quote: We hebben in het verleden (kort) Paypal gehad. In die korte tijd heeft het direct voor grijze haren gezorgd. Een greep uit de redenen:
Een bankrekening is dan natuurlijk een "goedkoop" alternatief, zijnde het niet dat je die als privepersoon zou moeten openen en je je dus als privepersoon hieraan moet verbinden. Overmaken tnv Piet Paaltjes is nou ook niet echt heel netjes en praktisch. Een zakelijke rekening met naam gaat natuurlijk alleen op voor bedrijven. Voor dat laatste zitten we momenteel te overwegen een stap die richting in te gaan doen, niet als echt "bedrijf" maar meer in de richting van een Stichting. Quote: Klinkt interessant, ligt natuurlijk wel een beetje aan de specs/kosten Quote: We draaien PostgreSQL, maar de database zit op zich wel redelijk stevig in elkaar. We zitten te overwegen om in de toekomst weer "terug" te gaan naar MySQL en daarbij het databaseontwerp een tikje up-te-graden. Het voornaamste punt is dat er ontiegelijk veel (teveel) queries naar de database worden gestuurd. We dachten dit op te kunnen vangen door ze netjes te cachen. Zolang de data niet aangepast wordt, zal deze uit de static cache komen (memcache bijv). Echterrrrrrr: dat zorgde voor gigantische loads. Quote: We hebben nu een paar maanden APC caching actief. Dit cached de PHP files. Zolang deze niet wijzigen, heeft hij een stuk minder IO's. Ook hebben we de templates op een RAMdisk gezet. Qua optimalisaties op dat gebied denk ik dat we een beetje uitgeput zijn, maar mocht je nog wat weten feel free to let us know. Quote: Dat zou een optie kunnen zijn inderdaad. De vraag is alleen welke provider (en dan gaan we het liefst wel voor een wat grotere partij) daartoe bereid zou zijn. |
|||||||
Laav |
Geplaatst op donderdag 18 maart 2010 19:10 |
|||||||
Quote:Dit is voor dat je het probeert natuurlijk niet te zeggen, het is 'gewoon' een kwestie van een (Zeer) goede brief in elkaar steken met de sterke punten van de website + DE STATISTIEKEN! (Daar geilen ze op!), deze opsturen (Schriftelijk als mogelijk is.) naar de grotere spelers (Zoals leaseweb, OVH enz.) en kijken wat hier uit komt, garantie heb je niet maar een Nee heb je en een 'Ja' kun je krijgen. Laav wijzigde dit bericht op 18-03-2010 om 19:15, totaal 1 keer bewerkt |
|||||||
Romar |
Geplaatst op donderdag 18 maart 2010 22:58 |
|||||||
Merk ook dat de site traag is. Denk sowieso dat er veel meer uit bierdopje te halen is dan nu het geval is, en dan bedoel ik ook financieel gezien. Denk dat er genoeg bedrijven zijn die hier zouden willen adverteren als je ze benadert (ze komen niet vanzelf naar je toe!). Sowieso leveren Google Ads relatief weinig op, je kan beter Affiliate Marketing proberen. Weet dat iedereen hier ook vrijwilliger is en dat jullie al hard werken, probeer alleen te helpen |
|||||||
Inodder |
Geplaatst op vrijdag 19 maart 2010 00:15 |
|||||||
Quote:Wat te denken van een Eweka enz. Denk dat het water ze in de mond loopt bij het idee van een bannertje op bierdopje. Zeker als je ze nog iets meer bereid bent te geven dan alleen een bannertje (Bierdopje raad Eweka aan?). Voor zulke jongens is dit natuurlijk DÉ plek om te adverteren. Denk dat er dan ook nog wel moeiteloos een lading free accounts uit te slepen zijn voor de vertaalcrew b.v. |
|||||||
bartjee |
Geplaatst op vrijdag 19 maart 2010 10:58 |
|||||||
Misschien niet het meest prettige idee, maar je kunt ook de codering vrijgeven... Zo verlies je wel je "kindje" (het is fijner om er alleen zelf aan gewerkt te hebben), maar misschien levert het wel de nodige extra snelheid op doordat een paar goede ICT-ers nog wat nieuwe trucjes kennen. Het is maar een idee |
|||||||
|