|
||||
Het hoogtepunt van het indie - actiespel over kung fu-meester Sifu was de mechanismen van veroudering-na elke nederlaag wordt het gezicht van de held geknipt met rimpels, zijn haar wordt grijs en de teller van de jaren die hij heeft geleefd, nadert onverbiddelijk kritieke aantallen. Ik vertel in de recensie hoe vaak ik moest sterven van ouderdom tijdens de passage van het spel. Friv2Online Games Studio heeft al opgemerkt de multiplayer vechtspel Absolver, ook aangescherpt voor martial arts-maar problemen met lage online nog steeds Geblokkeerd de originele gameplay mechanica. Met Sifu besloten de ontwikkelaars om het veel gemakkelijker te doen, en zoals je weet, is alles ingenieus eenvoudig. Het begin van het spel is snel - ik druk gewoon op de startknop en in een seconde vind ik mezelf achter de rug van een mysterieuze held. Na een paar momenten maak ik al kennis met het gevechtssysteem, dat een van de belangrijkste voordelen van Sifu is geworden. Over het algemeen, als je Absolver hebt gespeeld, zal het gevecht je bekend zijn - behalve dat de gevechten nu niet met één tegenstander zijn, maar met een hele menigte tegelijk. Je zou nog steeds soortgelijke spellen kunnen zien in de Batman: Arkham-lijn en de Assassin ' s Creed-serie, maar daar is het gevechtssysteem gebaseerd op tegenaanvallen en is het niet zo diep. En als je het nog niet hebt gespeeld, stel je dan een vechtspel voor waarin je aan alle vier de kanten bent vrijgelaten - Sifu heeft een reeks verschillende aanvallen, blokken, ontwijken en andere bewegingen, en ze moeten in combo ' s worden verbonden om manchetten te vermijden of een spectaculaire serie uit te geven. Vijanden vallen zonder aarzelen allemaal samen aan, en niet alleen het complexe gevechtssysteem maakt de gevechten spectaculair, maar ook de interactieve omgeving - objecten verspreiden zich in chips, je kunt een soort afvoer in je hand nemen en je kunt door balkentellers en andere oppervlakken glippen, zoals in een actiefilm. Na gepompt te hebben, zal de hoofdpersoon in staat zijn om messen te vangen die op hem vliegen, evenals stoelen en fauteuils op tegenstanders te lanceren met een lichte beweging van het been - het spektakel op het scherm springt letterlijk in het oog, hoewel het nog steeds tijd kost om het gevechtssysteem onder de knie te krijgen.
Sifu heeft een heel eenvoudig idee - er zijn vijf schurken die wraak nodig hebben, en, dienovereenkomstig, vijf niveaus. Als Arya Stark trekt de hoofdpersoon overal hun namen, wat te zien is dankzij het zorgvuldige ontwerp van zijn hol. Daar kun je ontspannen, pompen, het coole detectivebord bewonderen en op een "missie"gaan. De levels zullen bedrieglijk eenvoudig lijken-we leggen geleidelijk een pad van verbijsterde vijanden naar de baas, verslaan hem en gaan wraak nemen op de volgende. In feite is alles veel interessanter-er zijn bijvoorbeeld verschillende items verspreid over de levels, die na selectie op dat detectivebord worden weergegeven. Dit kunnen details zijn die licht werpen op het plot, of sleutels van deuren die snelkoppelingen naar de baas verbergen. Deze dingen zijn vrij gemakkelijk te missen, dus je moet elke hoek doorzoeken. En de locaties imponeren met hun ontwerp-ingewikkelde sloppenwijken, waarachter drugsverslaafde laboratoria verborgen zijn, een stijlvolle club, een brandend dorp... Het antwoord op waarom korte paden naar de baas nodig zijn, ligt in de mechanismen van veroudering - in Sifu, als je verliest (en dit is gemakkelijk te doen dankzij complexe gevechten), veroudert de held met een jaar en neemt de dodenteller met één toe. Als je deze teller niet reset, zal het zich ophopen - en nu veroudert de kung fu-meester al twee jaar, dan drie... En zo verder tot hij sterft van ouderdom, die na 70 jaar komt. Het uiterlijk en de vaardigheden van de hoofdpersoon veranderen ook met de leeftijd - elke 10 jaar neemt zijn kracht toe en neemt zijn gezondheid af. Bovendien zijn sommige vaardigheden geopend voor pompen en andere zijn gesloten. Maar het belangrijkste is dat na het passeren van het niveau, de leeftijd wordt bewaard - als de baas je naar het grijze haar van een 60-jarige man bracht, dan zul je beginnen met het voltooien van de tweede taak met hem. Denk je dat je de finale kunt halen met dit resultaat? Ik betwijfel het ten zeerste. Je moet de levels opnieuw spelen voor het beste resultaat, maar met het verlies van vooruitgang - in dit opzicht is Sifu een beetje als bagels. Maar ik vond het leuk dat het friv-spel je echt leert hoe je beter kunt vechten-dus bij de eerste playthrough stierf ik al aan ouderdom op de eerste baas, en na een paar van dergelijke pogingen (ze duren in totaal 15-20 minuten, wat nogal wat is) versloeg ik hem en kleine bandieten. zonder een jaar te verliezen. Al deze mechanica in Sifu zijn intelligent met elkaar verweven, en op een gegeven moment begrijp je: hoe alles hier logisch en verbonden is. Volgens de demo-versie kunnen gebruikers verbijsterd zijn door wat er op het scherm gebeurt en denken dat ze een dummy voor zich hebben, maar de releaseversie heeft alles op zijn plaats gezet. Wat de beelden betreft, een aangename cartoonfoto wekte alleen aangename emoties op en maakte me nostalgisch over de avonturen van Jackie Chan (cartoon-en PS1-games). Het geluid is helaas nogal zwak - de klappen worden niet gevoeld, wat de emoties van de vechtpartijen enigszins kan bederven. Ik beschouw de ongemakkelijke camera als de belangrijkste zonde van Sifu. Het blijft te dicht bij de rug van de held, en het wordt kritiek als hij tegen de muur staat - dan botst de camera letterlijk tegen het model van het personage, waardoor het onmogelijk is om te navigeren in vluchtige gevechten, waar elke seconde telt. Hierdoor verloor ik meer dan een jaar van mijn leven. Maar verder is Sifu geweldig-met een unieke verouderende mechanica, een complex en diep vechtsport - achtig gevechtssysteem, een eenvoudige maar vermakelijke verhaallijn die vordert langs het detectivebord, een charmant levelontwerp en andere deugden, waarvoor het friv-spel veilig een van de beste februari-spellen kan worden genoemd. releases, en zelfs heel 2022.
| ||||