Beste Waltham, maar de vereniging zit bij mij ook in de genen hoor.
Mijn overgrootvader langs moeders kant was een Nederlander uit de streek van Bergen Op Zoom, die in het tweede deel van de 19de eeuw naar België trok.
Wat die man bezield heeft weet ik niet, want het toenmalige België was zeker geen paradijs voor Nederlandstaligen.
M’n grootvader is dan in 1888 geboren te Mechelen, uit Nederlandse ouders dus.
Langs vaders kant woonden mijn grootouders in een grensdorp in de grensstraat.
De grens liep letterlijk op z’n langs door het midden van de straat.
De huizen aan de overkant stonden in Nederland (Zeeland) en aan deze kant België (Oost-Vlaanderen.
Mijn vader heeft daar gewoond tot aan z’n huwelijk met mijn moeder dus.
Onze huidige taal, heeft een zeer lange voorgeschiedenis.
Deze geschiedenis was niet altijd rooskleurig, zeker niet voor de Vlamingen, ook niet in het onafhankelijke België.
Misschien hebben onze voorouders, door zich hardnekkig aan hun dialecten vast te klampen tijdens al die bezettingen, er wel voor gezorgd dat het Vlaams/Nederlands hier overeind is gebleven.
Trouwens het huidige Nederlands is ook ontstaan uit een samenraapsel van laat ons maar zeggen “Germaanse dialectenâ€.
Ik raad eenieder, Nederlander en Vlaming aan om die geschiedenis eens te lezen, echt de moeite waard, zeker voor mensen die met taal bezig zijn, zoals de vertalers hier.
Je krijgt erdoor wellicht een heel andere kijk op wat Nederlands eigenlijk inhoudt.
Geschiedenis van het Nederlands
Structuur en geschiedenis van het Nederlands
Belgisch Nederlands
Het Nederlands in België